Issue 4: IN NAAM VAN WIE
Op 19 december vindt de zesde en afrondende bijeenkomst plaats van Issue 4, onder leiding van gastcurator Glenn Helberg: IN NAAM VAN WIE.
Tijdens deze voorstelling zal de rol van religie in het koloniaal en slavernijverleden centraal staan, met de nadruk op persoonlijke verhalen en de rol van spiritualiteit in het vinden van identiteit. De hoeveelheid pijn en ontwrichting die de door de kolonisator ingezette "verdeel en heers" tot stand heeft gebracht, en niet alleen in één generatie maar in opeenvolgende generaties, is onmetelijk groot en diep. In deze performance worden deze mechanismen verder ontmanteld en vragen (opnieuw) gesteld om via onze verhalen met elkaar in verbinding te blijven.
In het vierde Issue van SHEBANG werd onderzocht hoe verdeeldheid tussen diasporische gemeenschappen en onderdrukking van identiteit(en) kan worden doorbroken. Helberg nodigde denkers, makers en kunstenaars uit verschillende diasporische gemeenschappen uit om op basis van eigen ervaringen tot een gezamenlijk verhaal te komen, waarin alle verhalen naast elkaar kunnen staan. Er werd gewerkt met mensen uit de Afrikaanse, Surinaams-inheemse, Marronse, Surinaamse-Chinese, Hindostaanse, Javaanse, Curaçaose, Bonairiaanse, Arubaanse, Sint Maartense, Statiaanse en Sabaanse gemeenschappen. De maaksessies resulteerden in theatrale performances met acteurs en dansers, waarbij een vast team van kunstenaars de beeldvertaling maakte. Met als gezamenlijk doel om verdeeldheid en overheersing te begrijpen en duidelijk te maken dat we hiermee willen breken.
De voorstelling wordt gemaakt met religieuze leiders Duncan Wielzen (RK), Lodi van de Kamp (Jodendom), Andreas Wöhle (Luthers), Clifton Walker (EBG) en Dwight Fransman (Winti). Met kunstenaars en performers Alydia Wever, Fré Calmes en Raul Balai.
Gastcurator en regisseur: Glenn Helberg
Eindregie: Angelo Ormskerk
In samenwerking met: Kimberley Smit
Makers: Duncan Wielzen, Clifton Walker, Dwight Fransman, Lodi van de Kamp, Andreas Wöhle, Janneke Stegeman, Alydia Wever, Fré Calmes, Raul Balai