Poernima Gobardhan x Desta Deekman x Smita James x Adama Delphine Fawundu x Rohan Ayinde x Richard Kofi
Adama Delphine Fawundu is een fotograaf, performer en beeldend kunstenares die via haar werk de kennis van oudere mensen uit de Afrikaanse diaspora uitvergroot en op een voetstuk plaatst. Ze zet in op identificatie, verbinding en gemeenschappelijkheid en herinnert ons eraan dat Afrikaanse rituelen, gebruiken en kennis over zorg, heling en intimiteit een grote rol spelen in hip hop culture in de diaspora.
Poernima Gobardhan is als maker geïnteresseerd in het creëren van een wereld waarin het lichaam niet enkel gebruikt wordt om betekenis te projecteren maar waar het lichaam de betekenis zelf bereikt. In deze wereld kun je transformeren van een wereldse werkelijkheid naar een unieke werkelijkheid. Gobardhan is op zoek naar de verbinding tussen mensen wanneer zij een stuk maakt. Zij maakt werk, niet om haar eigen stem uit te dragen of een oplossing te geven, maar om bij te dragen aan het palet van bestaande verhalen. Zij wil hierop reflecteren of juist uitdagen. Daarnaast gaat het in haar werk om de ervaring. Zij streeft naar een diepe emotionele staat die voorbij het denken gaat.
Rohan Ayinde maakt kunstprojecten waarbij hij een veelheid aan disciplines in elkaar vervlecht. Hij gebruikt eigenschappen van natuurkundige fenomenen zoals zwarte gaten als metaforen voor de radicale ingrepen die hij nodig acht voor het beschermen van Black lives in de diaspora. Het zwarte gat ziet hij als een portaal waardoor hij grenzeloos kan denken en vrij is van de logica van het westen, de wereldpolitiek en kapitalisme. Voor Shebang wil Ayinde vraagstukken rondom gentrificatie en ongelijkheid abstract maken. Hij ziet er naar uit om samen met de andere kunstenaars een alternatief bieden voor de logica, structuur en orde die Zuidoost hebben gemaakt tot wat het nu aan het worden is.
Smita James verteld met Moving Through Radical Space een verhaal vanuit every day blackness in de Bijlmer. Geïntrigeerd door het imago van de Bijlmer is ze nog meer geïnspireerd door de geschiedenis van het stadsdeel waar ze al sinds klein af aan mee verbonden is. De plek waar ze zichzelf eindelijk herkende in de ogen van anderen.
De Bijlmer is -enigszins gedwongen- altijd in beweging. Het ritme en het tempo van dit stadsdeel is een gegeven waar de buurtbewoners een bepalende flow hebben aangebracht. Deze flow zorgt voor een vibe die het leven in De Bijlmer siert.
Toch schreeuwt het imago van De Bijlmer nog harder dan de identiteit van het stadsdeel. En daar moet nu urgenter dan ooit verandering in komen. Binnen deze radicale ruimte wil Smita het narratief van De Bijlmer aanscherpen en onderstrepen. Hetzelfde verhaal, een ander perspectief, de juiste framing met een duidelijke boodschap: niemand wilt in de Bijlmer wonen tot ze proeven van het leven dat ze dan willen claimen.
Desta Deekman (NL) staat bekend als baanbrekende choreograaf en energieke danser gespecialiseerd in een breed palet aan Afrikaanse dansstijlen. Deekman ontwikkelt zich echter ook als ritualist en ze vergaart steeds meer kennis en kunde in de spirituele inzet van kruiden en planten. Spiritualiteit, dans en de natuur zijn sterk aan elkaar verbonden. Voor SHEBANG wil Deekman graag een artistieke vertaling maken van gesprekken die zij heeft met oudere generaties bewoners uit Zuidoost over hoe zij omgaan met hun behoefte aan beweging, mentale gezondheid en de urbane omgeving waarin zij wonen.
Adama Delphine Fawundu is een fotograaf, performer en beeldend kunstenares die via haar werk de kennis van oudere mensen uit de Afrikaanse diaspora uitvergroot en op een voetstuk plaatst. Ze zet in op identificatie, verbinding en gemeenschappelijkheid en herinnert ons eraan dat Afrikaanse rituelen, gebruiken en kennis over zorg, heling en intimiteit een grote rol spelen in hip hop culture in de diaspora.
Poernima Gobardhan is als maker geïnteresseerd in het creëren van een wereld waarin het lichaam niet enkel gebruikt wordt om betekenis te projecteren maar waar het lichaam de betekenis zelf bereikt. In deze wereld kun je transformeren van een wereldse werkelijkheid naar een unieke werkelijkheid. Gobardhan is op zoek naar de verbinding tussen mensen wanneer zij een stuk maakt. Zij maakt werk, niet om haar eigen stem uit te dragen of een oplossing te geven, maar om bij te dragen aan het palet van bestaande verhalen. Zij wil hierop reflecteren of juist uitdagen. Daarnaast gaat het in haar werk om de ervaring. Zij streeft naar een diepe emotionele staat die voorbij het denken gaat.
Rohan Ayinde maakt kunstprojecten waarbij hij een veelheid aan disciplines in elkaar vervlecht. Hij gebruikt eigenschappen van natuurkundige fenomenen zoals zwarte gaten als metaforen voor de radicale ingrepen die hij nodig acht voor het beschermen van Black lives in de diaspora. Het zwarte gat ziet hij als een portaal waardoor hij grenzeloos kan denken en vrij is van de logica van het westen, de wereldpolitiek en kapitalisme. Voor Shebang wil Ayinde vraagstukken rondom gentrificatie en ongelijkheid abstract maken. Hij ziet er naar uit om samen met de andere kunstenaars een alternatief bieden voor de logica, structuur en orde die Zuidoost hebben gemaakt tot wat het nu aan het worden is.
Smita James verteld met Moving Through Radical Space een verhaal vanuit every day blackness in de Bijlmer. Geïntrigeerd door het imago van de Bijlmer is ze nog meer geïnspireerd door de geschiedenis van het stadsdeel waar ze al sinds klein af aan mee verbonden is. De plek waar ze zichzelf eindelijk herkende in de ogen van anderen.
De Bijlmer is -enigszins gedwongen- altijd in beweging. Het ritme en het tempo van dit stadsdeel is een gegeven waar de buurtbewoners een bepalende flow hebben aangebracht. Deze flow zorgt voor een vibe die het leven in De Bijlmer siert.
Toch schreeuwt het imago van De Bijlmer nog harder dan de identiteit van het stadsdeel. En daar moet nu urgenter dan ooit verandering in komen. Binnen deze radicale ruimte wil Smita het narratief van De Bijlmer aanscherpen en onderstrepen. Hetzelfde verhaal, een ander perspectief, de juiste framing met een duidelijke boodschap: niemand wilt in de Bijlmer wonen tot ze proeven van het leven dat ze dan willen claimen.
Desta Deekman (NL) staat bekend als baanbrekende choreograaf en energieke danser gespecialiseerd in een breed palet aan Afrikaanse dansstijlen. Deekman ontwikkelt zich echter ook als ritualist en ze vergaart steeds meer kennis en kunde in de spirituele inzet van kruiden en planten. Spiritualiteit, dans en de natuur zijn sterk aan elkaar verbonden. Voor SHEBANG wil Deekman graag een artistieke vertaling maken van gesprekken die zij heeft met oudere generaties bewoners uit Zuidoost over hoe zij omgaan met hun behoefte aan beweging, mentale gezondheid en de urbane omgeving waarin zij wonen.
CURATOR blok 1
De gastcurator van Radicale Ruimte is Richard Kofi. Swipe om meer te lezen over Richard.
Richard Kofi schildert als kunstenaar West-Afrikaanse Goden, geesten of historische figuren, maar is daarnaast ook curator. Jarenlang werkte hij voor het Afrika- en Tropenmuseum en het museum Volkenkunde in Leiden, waar hij zich inzette om deze instellingen inclusiever te maken en te dekoloniseren. Sinds 2020 werkt hij ook als programmeur bij het Bijlmer Parktheater en is hij samen met Simone Zeefuik de host van de podcast Project Wiaspora.
Contact
Email naar info@shebangamsterdam.nl
SHEBANG
Tijdelijk in Prospect 11
Karspeldreef 14
1101CK Amsterdam
info@SHEBANGamsterdam.nl
Agenda / upcoming
SHEBANG wordt ondersteund door Stadsdeel Amsterdam Zuidoost en het Amsterdams Fonds voor de Kunst